tag:blogger.com,1999:blog-1948194004955118108.post5456183709832300723..comments2023-07-20T15:52:19.522+03:30Comments on فلسفه علم: سانحه خبر نمی کندمصطفی مهاجریhttp://www.blogger.com/profile/03390454591906233765noreply@blogger.comBlogger13125tag:blogger.com,1999:blog-1948194004955118108.post-65691926054961827192009-12-08T01:51:33.647+03:302009-12-08T01:51:33.647+03:30جنبش سبز مورخ 16 آذر، بدون دخالت فعال نیروی انتظام...جنبش سبز مورخ 16 آذر، بدون دخالت فعال نیروی انتظامی و به دست یه مشت بچه بسیجی زیر 25 سال، با تکیه به شارژهای هیجانی منفی، با اقتدار 85 درصد، به زیبایی و با مهارت، کنترل و سرکوب شد<br /><br /><br />زنده باد دیکتاتورsahar niknamhttps://www.blogger.com/profile/07766711219388076378noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1948194004955118108.post-39860149866452033342009-12-06T16:15:20.428+03:302009-12-06T16:15:20.428+03:30thumbs up up.
account e facebook darid?thumbs up up.<br />account e facebook darid?Sohail S.https://www.blogger.com/profile/00955395801297475501noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1948194004955118108.post-42407107742450183232009-12-04T09:59:37.430+03:302009-12-04T09:59:37.430+03:30ساعت 17ساعت 17sahar niknamhttps://www.blogger.com/profile/07766711219388076378noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1948194004955118108.post-2653480349668678842009-12-04T09:52:51.194+03:302009-12-04T09:52:51.194+03:30بلوار کشاورز مسیر سه از قلم افتاد
آخه داشتم به ای...بلوار کشاورز مسیر سه از قلم افتاد<br /><br />آخه داشتم به این فکر میکردم چه مرضیه که کشاورزی که هر سری رسما پادگان میشه بیاد تو مسیرsahar niknamhttps://www.blogger.com/profile/07766711219388076378noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1948194004955118108.post-3330566469155211722009-12-04T09:43:25.909+03:302009-12-04T09:43:25.909+03:301) م آزادی، م انقلاب، دانشگاه تهران
2) خ ستارخان، ...1) م آزادی، م انقلاب، دانشگاه تهران<br />2) خ ستارخان، خ نصرت، دانشگاه تهران<br />3) م 7تیر، خ کریمخان، م ولیعصر، خ کارگر، دانشگاه تهران<br />4) مجتمع کوی دانشگاه، خ کارگر شمالی، دانشگاه تهران<br />5) دانشگاه امیرکبیر، 4راه ولیعصر، دانشگاه تهران<br />6)م فردوسی، خ انقلاب، دانشگاه تهران<br /><br />2 - صفر به نفع تو! صد در صد میان قبلش باهات صلاح مشورت میکنن، حالا راستشو بگو مسیر سه اصلیه است دیگه؟sahar niknamhttps://www.blogger.com/profile/07766711219388076378noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1948194004955118108.post-72492784738695952912009-12-01T18:30:17.947+03:302009-12-01T18:30:17.947+03:30سلام
من متخصص ژنتیک ملکولی و عاشق فلسفه علم هستم. ...سلام<br />من متخصص ژنتیک ملکولی و عاشق فلسفه علم هستم. اما متاسفانه به دلیل ساختار آموزشی رشته های زیست شناسی در ایران و جهان چیز زیادی در این باره نمی دانم. با این وجود وبلاگی در مورد فلسفه ژنتیک دارم. اگر دوست داشتید سری به آنجا بزنید.<br />http://geneticphilosophy.blogfa.com/مسعودhttp://geneticphilosophy.blogfa.com/noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1948194004955118108.post-71619104249654085782009-12-01T16:31:10.002+03:302009-12-01T16:31:10.002+03:30باز هم ادامه از قبل!
4-برای اینکه ببینید تفاوت ره ...باز هم ادامه از قبل!<br />4-برای اینکه ببینید تفاوت ره از کجاست تا به کجا! معنای عقل دکارتی را در نظر بگیرید که در همه مشترک است و تفاوت در فهم ها به این برمی گردد که بعضی بلد نیستند از این ابزار به درستی استفاده کنند. تعقل امری ست بسیط مثل بینایی و به همین دلیل است که دکارت وضوح و تمایز را برای هرکسی که به نحو روشمند از عقلش بهره بگیرد دست یافتنی می داند.<br />از طرف دیگر پلوتینوس را در نظر بگیرید او برای عقل مراتبی قائل است و وقتی درباره ی احد(the one ) سخن می گوید به کرات تاکید می کند که سخنانش فقط برای کسانی مفهوم است که قبلا در شهودی از "احد" مستغرق گشته اند. او ادعا می کند که در تمام عمرش فقط چهار بار این شهود برایش محقق شده است.<br />5-مولانا میگوید:" هر سخن که با غیر اهلش گفته آید لاجرم یاوه می نماید"، به همین دلیل بود که عرفا تعلیمات ازوتریکی را از اگزوتریکی فرق می نهادند.<br />6-سپاسگزارم از التفاتتان.<br />محمود رضوانی، یک مهندس علاقه مند به احمد غزالیAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1948194004955118108.post-2472309494100999752009-12-01T16:25:57.910+03:302009-12-01T16:25:57.910+03:30ادامه از قبل
3- عرفا به قوه ای قائل بودند که "...ادامه از قبل<br />3- عرفا به قوه ای قائل بودند که "بالقوه" در همه هست، اما به فعلیت در آمدننش در گرو تمهیدات عملی و نظری و حتی عنایات الهی ست،کارکرد این قوه که می تواند شهود عقلی (Intellectual و نه rational ) نامیده شود در دسترسی به رویت حقایقی ست که در دسترس کسانی که این قوه را بالفعل ندارند قرار ندارد. حال اگر عرفا بخواهند چیزی از آن حقایق را بر عامیان آشکار کنند، چاره ای ندارند جز اینکه از رمزها و سمبولها استفاده کنند. این رمزها صرفا برای کسانی معنی دارند که این آتوریته ی معنوی را پذیرفته باشند و در واقع تلاش برای درک آنها بخشی از مسیر سیر و سلوک است. یک مثال:<br />موجودی را به نام "انسان پریم" تصور کنید که ذهنش فراتر از دوبعد را در نمی یابد. او نقطه و دایره را می شناسد ولی هیچ درکی از کره ندارد بنا بر این منتهای کوشش او در هندسه ی مسطحه معنا می یابد. حال اگر یک "انسان" بخواهد چیزی از یک شکل فضایی مانند مخروط به "انسان پریم" بفهماند چه می تواند کرد جز اینکه بگوید چیزی هست که از وجهی دایره است و از وجهی دیگر مثلث! و تو اگر بخواهی شناختی حقیقی از عالم به دست آوری باید تحت دیسیپلین خاصی کم کم قوه ی شهود آن چیز و چیزهای دیگر را به دست آوری.<br />مثال های زیادی از این رویکرد تعلیمی را در مکتوبات عرفا می یابیم و نمونه ی بسیار عالی آن گلشن راز شبستری ست.بنا بر این سمبولیزاسیون عرفا با استعاره پردازی شعرا این فرق مهم را دارد که اولی مسبوق به یک شهود است. هر چند هیچ یک بدون ذوق میسر نیست.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1948194004955118108.post-79013896083689376092009-12-01T16:22:50.799+03:302009-12-01T16:22:50.799+03:301-با سلام و عرض ادب و احترام خدمت آقای دکتر نسرین
...1-با سلام و عرض ادب و احترام خدمت آقای دکتر نسرین<br />2-لحن روایت جنابعالی از بیانات احمد غزالی و سپس اشاره ای که به آقای نصر داشتید به گمان من اینطور رسید که گونه ای تعریض در بر دارد(من چنین نسبتی به شما نمی دهم،باری اگر هم چنین می کردم دلیلی برای اینکه آن را اخلاقا ناروا بدانم نداشتم. فقط این را بهانه ای قرار می دهم برای بیان نکته ای که اگر درست باشد، بسیاری از کسانی که در حال و هوای (=پارادایم) مدرن به سر می برند، هنگام خوانش مکتوبات عرفا خوبست در نظر بگیرند، اگر بتوانند( این امکان توانستن کاملا جدی ست، برای تقریب به ذهن توانایی خروج یک دانشمند طبیعیات یا علوم انسانی را به ترتیب از "پارادایم" کوهنی و "اپیستمه" ی فوکویی در نظر بگیرید)،در ضمن من می دانم که این اشارات شما تمهیدی ست(= بهانه ایست)برای بیان حرفی دیگر، من فرق مقدمه و متن را می فهمم، به همین دلیل هم گفتم که این را بهانه کردم.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1948194004955118108.post-69449085161597098322009-12-01T12:04:20.171+03:302009-12-01T12:04:20.171+03:30هارگیر نامیدن کسی که نسلی از این ملت خواندن، اندیش...هارگیر نامیدن کسی که نسلی از این ملت خواندن، اندیشیدن و رسم راه رفتن را از او آموخته اصلا درست نیست. تقریبا تمام بچه های فلسفه علم، انگیزه فلسفه علم خواندنشان و اصلا آشنایی شان با این رشته مدیون سروش است. هر چند که شما هم با ادبیاتش مشکل دارید و هم با...اخلاق تحلیلیnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1948194004955118108.post-83449377784571691992009-11-30T17:53:49.358+03:302009-11-30T17:53:49.358+03:30سعی دررهایی از گرفتاریهای گفتار قرار نیست فرد را ب...سعی دررهایی از گرفتاریهای گفتار قرار نیست فرد را به سمت " مزخرف گویی" پیش برد!چنانچه خودتان درپستی با عنوان " درباب مزخرف گویی" نوشته بودید:<br />"...در يك مقاله، كتاب، فيلم، سخنراني يا گفتگو هدف تنها به كرسي نشاندن جمله آخر نيست.(دراینجاگویا جملات آخر چنین است: "در ترکیب این حروف اسرار بسیار است و این قدر تنبیه کفایت است").از مزخرف گويي در هر قسمتي از نوشته و كلام بايد پرهيز كرد. چنان كه زماني فانيا پاسكال به او مي گويد "من مانند سگي كه زيرش گرفته باشند حالم گرفته است" و ويتگنشتاين دلخورانه پاسخ مي دهد: "مزخرف نگو! تو كه نمي داني حال سگي كه زيرش گرفته اند چگونه است" (مثل اين كه كليد " دگرباره كار مي كند). ويتگنشتاين، فابيا رابه دروغگويي متهم نمي سازد بلكه به او گوشزد مي كند از چيزي كه نمي داند صحبت نكند. آسمان و ريسمان به هم نبافد. چيزهاي بي ربط را به هم گره نزند. راست و پوست كنده بگويد به چه فكر مي كند و دليلش براي اين ادعا چيست."خوانندهnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1948194004955118108.post-76147594934956259832009-11-30T17:50:12.968+03:302009-11-30T17:50:12.968+03:30http://www.autnews.es/node/4557http://www.autnews.es/node/4557sahar niknamhttps://www.blogger.com/profile/07766711219388076378noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1948194004955118108.post-28165470228866919692009-11-30T14:46:48.822+03:302009-11-30T14:46:48.822+03:30سروش رو اصلا خوب نیومدید. مقدمه ای بر فلسفه علم عا...سروش رو اصلا خوب نیومدید. مقدمه ای بر فلسفه علم عالی بود. رونمایی از تندیس فردید شاهکار بود. این بنده شما را از بازی های گردون دون بیم می دهم و بر سرنوشت نامردتان بر حذر می دارم مبادا به مبحث رئالیسم و آنتی رئالیسم گام نهید که چاه ویل است و عشاق همه در آن ویلان اند. تو را آن به که روی خود زین سوی بگردانی!عین القضات همدانیnoreply@blogger.com