۱۳۹۰ مرداد ۲۷, پنجشنبه

Inference to the Best Explanation

"اینایی‌ که میگن شبا نباید چیزی خورد، اشتباه میگن، وگرنه چرا یخچال چراغ داره؟"

پی نوشت: در مجموع کلِ این مطلب (بجز عنوان، همین جمله و جملاتِ پس از این) از کس دیگری سرقت شده است. 

۵ نظر:

  1. "اینایی که میگن شبا نباید چیزی خورد، می خوان تک خوری کنن، و گرنه چرا یخچال چراغ داره؟"

    این جمله شاهد مثال بهتریه. چرا که جمله ی مذکور شما بهترین تبیین از وضعیت موجود نیست، چرا که فقط یک پدیده (چراغ داشتن یخچال) رو در نظر می گیره و از پدیده ی دوم ( گفتنِ عده ای که میگن شبا نباید چیزی خورد) ناهمدلانه می گذره و به جای تبیین، تخطئه می کنه.

    پاسخحذف
  2. خیلی ممنون صالحِ عزیز
    قبول دارم که در جمله ای که شما مثال زده اید به دو تبیین اشاره شده و در جمله ای که در پست آمده است به یک تبیین اشاره شده ولی فکر میکنم جمله ای که در پست آمده است لااقل به این دلیل که ساده تر است برای مثال زدن بهتر است.

    پاسخحذف
  3. با شما موافقم، جمله ی مذکور در پست،دستِ کم از نگاه آموزشی بهتره.
    ارادتمند

    پاسخحذف
  4. خوشحالم که اشاره کردید مطلب از شما نبوده. ولی اگر یه جایی هم لینک جایی که ازش برداشتید رو می‌نوشتید بهتر نبود؟ حتی اگر به خاطر تغییری که در جمله انجام دادید نمی‌خواستید لینک مطلب اصلی رو بذارید، حداقل لینک کلی رو بگذارید قربان. :)

    https://twitter.com/#!/boushveg
    این جمله از توییت های صاحب این اکانت توییتره

    پاسخحذف
  5. ممنون از مریم بانوی عزیز
    به نظرم قضاوت شما این است که بهتر بود اشاره میکردم که این جمله را از کجا برداشته ام و به آن لینک میدادم. راستش در این مورد خاص (و موارد به اندازه کافی مشابه) قضاوتِ من با قضاوتِ شما متفاوت است. در حمایت از قضاوت خودم به چند نکته اشاره میکنم: اول اینکه جایی که من آن جمله را از آن برداشتم قابلِ لینک دادن و ارجاع دادن نبود. دوم اینکه وضعیت نشر این قبیل مطالب معمولاً اینگونه است که اصلاً نمیتوانی مطمئن باشی که کسی که مطلب را منتشر کرده آن را از جای دیگری بر نداشته باشد. سوم اینکه برای هدف این نوشته اهمیتی نداشت که آن جمله را چه کسی اولین بار منتشر کرده است و پنجم اینکه به نظرم تقریباً همۀ کاربرانِ اینترنت به راحتی میتواند بیابند که مطلب قبلاً در چه جاهای دیگری منتشر شده است. لذا در این شرایط دلیلی نمیدیدم این زحمت را تقبل کنم که کسی که اولین بار این مطلب را منتشر کرده است را پیدا کنم و به خوانندگان معرفی کنم.

    پاسخحذف