۱۳۸۹ آبان ۱۶, یکشنبه

زالزالك چيني در روز جهاني فلسفه

تا همين اواخر كلاً اميدم را از دست داده بودم كه زماني گزاره "این سه تا شب اون سه تا شب هر سه تا شب سه شنبه است" درست از كار دربيايد.  اما هميشه در نااميدي جايي براي اميد هست.

بنابر اعلام سایت رسمی یونسکو روز جهانی فلسفه سومین پنج شنبه ماه نوامبر است که در ایران مصادف شده است با يك شنبه سي آبان، دو شنبه اول آذر  و سه شنبه  دوم آذر. و این اتفاق بسیار مهمی برای فلسفه در ایران است چرا که بعد از سال ها مالکیت انحصاری کلیسای کاتولیک بر گزاره 1=3 با برگزاری سه روزه روز جهانی فلسفه ما هم سهمی در یکی گرفتن سه و یک خواهیم داشت (حتی می توانیم سریعاً 1=4 را از آن خودمان کنیم و مثلاً روزجهانی آمار را در چهار روز برگزار کنیم).

برخی از دوستان ساکن داخل با شجاعت اعلام کرده اند که در این برنامه شرکت می کنند؛ برخی از خارج نشنیان هم با شجاعت اعلام کرده اند  شرکت نمی کنند (هنوز عکس این موارد با چشم غیر مسلح رویت نشده است). اما این یکی انگاشتن  سه و یک در یک وضعیت فوق هگلی باعث می شود که بشود همزمان هم در روز جهانی فلسفه شرکت کرد و هم آن را تحریم کرد: مثلا يك شنبه را تحریم کنیم و دوشنبه را شرکت کنیم.  این وضعیت خاص که در مورد هیچ روز جهانی دیگری اتفاق نمی افتد بی تردید نشانگر اهمیت فلسفه و توانایی ایرانیان در تولید و هضم تناقضات است.

عده ای هم به حضور آقای حداد عادل به عنوان دبیر همایش روز جهانی فلسفه در ایران معترضند و این امر را متناقض  با روح فلسفه می دانند. اولاً من شخصاً چون فیزیکالیست هستم فکر می کنم آدم ها روح ندارند چه برسد به این که فلسفه روح داشته باشد و به این ترتیب حضور ایشان علی الاصول در مغایرت با روح هیچ چیزی نیست ( آن ها که دوآلیست هستند بروند یک فکری برای روح خودشان و روح فلسفه بکنند). ثانیاً ایشان چندین سالی سخنران پروپاقرص مراسم 13 آبان یا همان روز مبارزه با استکبار جهانی بوده است و تجربه درخشانی در مورد روزهای جهانی دارد و به نظرم به خوبی می تواند از عهده دبیری روز جهانی فلسفه در آید. در واقع شخصیت جهانی و چند وجهی ایشان که تقریباً می تواند درباره هر موضوعی برای هر گروهی صحبت کند یاد آور مرحوم فقید سعید برتراند راسل است.  برگزاری روزفلسفه در ایران می تواند به فیلسوفان غربی این نکته را یاد آور باشد که هرچند شما بعد از امثال سارتر و راسل دیگر فیلسوف درجه یکی ندارید که در سیاست هم دخالت کند ولی ما حداقل برعكسش را داريم. حتی با توجه به نزدیکی روز مبارزه با استکبار جهانی و روز جهانی فلسفه می شود یک ده روزی را به عنوان دهه مبارزه با فلسفه استکبار جهانی یا دهه مبارزه با استکبار جهانی فلسفه یا دهه فلسفه مبارزه با استکبار جهانی یا ترکیباتی دیگر از این دست اختصاص داد .

اما در مورد خودم باید بگویم که ما بر اساس یک سنت بسیار پر سابقه خانوادگی - که قدمت آن به 1389 یعنی امسال برمی گردد -  سومین پنج شنبه نوامبر هر سال را برای چیدن زالزالک به خارج از تهران می رویم. با توجه به مصادف شدن سومین پنج شنبه نوامبر امسال با روزهای يك شنبه، دو شنبه و سه شنبه 30 آبان تا 2 آذر، متأسفانه من در آن چند روز در تهران نخواهم بود و  البته می توانم حدس بزنم که دچار تألمات  روحی خواهم شد. ولی چاره چیست؟ سنت ها را نباید زیر پا گذاشت. 

۲۲ نظر:

  1. مرده این سنت های خانوادگی و پایبندی شما به آن هستم.

    پاسخحذف
  2. خوب شد وقتي به آخر متن رسيدم بالاخره اين ابهام تيتر مرتفع شد كه "زالزالك چيني" ربطي به چين (كه ظاهراً يك كشور است اگر چند تا نباشد)، ندارد.
    در آن صورت فهم اين كه در ميان همه‌ي چيزهاي چيني كه داريم، چرا زالزالكش به روز(هاي) جهاني فلسفه در ايران رسيده سخت‌تر مي‌شد.
    علي م.

    پاسخحذف
  3. بسیار عالی بود.
    ضمناً میخواستم خواهش کنم اگر به دلیل خانوادگی بودن جمع همراهی ما را نپذیرفتید لطفاً سه عدد زالزالک برای ما کنار بگذارید...

    پاسخحذف
  4. "روح"ام بابت "تألمات روحی‌"ای که دچارش خواهی شد بسیار متأثر خواهد شد.

    پاسخحذف
  5. این نظر توسط نویسنده حذف شده است.

    پاسخحذف
  6. اقای دکتر منم میام زالزالک چینی

    پاسخحذف
  7. ببخشید من متوجه نشدم چرا چینی ها دبیر همایش را حداد عادل انتخاب کردند؛ یعنی فقط به خاطر اینکه شخصیت چند وجهی داره؟ یان همه آدم حالا چرا چینی ها اونو انتخاب کردن!!
    بعد هم جالب بود این رسم من تا حالا نشنیده بودم همینکه آقای نسرین با زالزالک هر سال برای چیدن میرن اطراف تهران! حالا چی میچینن؟! الان که دیگه پاییزه.
    ولی شاید بهتر بود این دفعه زالزالک چین می موند آقای نسرین می رفت اونجا. هم می تونستند رسم خانوادگی را اونجا به جا بیارن هم کنفرانس برن. کاش ما هم چین یه آشنایی داشتیم اونجا تلپ می شدیم آخه منم خیلی دوست داشتم این کنفرانس رو برم. حیف هم فال بود و هم تماشا

    پاسخحذف
  8. واقعا عالی بود.

    یک زالزالک نامه ای هم ما نوشتیم رو اسم اینجامون با فیلترشکن کلیک کنید می آید!

    پاسخحذف
  9. من هنوز خودم هستم۱۷ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۲۳:۵۰

    موسی رفت کوه زالزالک بچینه وقتی برگشت دید سامری(حداد) همرو گوساله پرست کرده!

    پاسخحذف
  10. نثر زیبایت روحم را شاد کرد(چرا که دوآلیستم)یک کمیدی زمینی عالی میشه از توش درآورد. نقدآخر اینکه با وجود اعتقاد فیزیکالیستی ایت چراهنوز هم گاهی دچار "تاملات روحی" می شوی. تاملات عصبی شاید مناسب تر باشد. شاید هم اشاره به این داری که رقیب کار ندارد که روح داری یا نه! چنان با فیزیکت بازی می کند که روح نداشته ات متالم می شود.

    پاسخحذف
  11. "چه کسی از حداد عادل میترسد"

    پاسخحذف
  12. مطلع شدیم که خود مسئولان سازمان یونسکو هم تصمیم گرفتند به شما بپیوندند و برن زالزالک بچینن!
    لغو شد!

    پاسخحذف
  13. این نظر توسط نویسنده حذف شده است.

    پاسخحذف
  14. خوب پنجشنبه ی نوامبر باید بشه = یکشنبه+دوشنبه+سه شنبه!
    خوب این که 6 تا شنبه شد!!! پس محاسبات اشتباه بوده ... می توانید یک روزش را بروید همایش!! و از زال زالک چینی هم غافل نمانید...
    (;

    پاسخحذف
  15. هی ما به این خانم دکتر اعوانی گفتیم اسم یونسکو رو نگند یه هو می‌رند "قیدش رو می‌زنند". گوش نکردند. این هم نتیجه‌اش. قید یونسکو رو زندند.

    پاسخحذف
  16. إِذا زُلْزِلَكِ الْأَرْضُ زِلْزالَكا
    آنگاه که زمين به زالزالك خود زل بزند.

    پاسخحذف
  17. دوستان دوستان شلوغش نکنن، ضمن "تبريک و تسليت" (اين از اون ترکيب هاي بعد انقلاب و خيلي جالب) به مناسبت تحريم اين همايش مي خواستم بگم ما نفهميديم همايش توي چين تحريم شده چرا يونسکو ايران نمي خواد بياد. حالا اين هيچي زالزالک جان چي ميشه اين وسط بالاخره مياد نمياد! راستي زالزالک زنه يا مرده؟!!

    اصلاً ميدونين چيه از لره پرسيدن ساعت چنده؟ گفت حالا هي بَپرس بَپرس تا خراب شه! اينقدر اين خانم اعواني هي گفت "همايش" "همايش" تا خراب شد اين همايش.

    ولي حالا که اينجور شد ديگه عمراً جهانبگلو را خانم اعواني استخدام کنه!! بيچاره جهانبگلو مجبوره تو مملکت غريب اونجا بدون هيچ امکاناتي مطالعه کنه و در حسرت يکي از بزرگترين آکادمي هاي فلسفه در کره خاکي ، جايي که بچه ها توي آشپزخونش رآکتور مي سازند، بسوزه. دندش نرم.

    پاسخحذف
  18. ما خارج نشینان هم به علت اعتراض به هم زمانی روز ملی زالزالک چینی با روز جهانی فلسفه از حضور در کلاسهای فلسفه در شنبه و یکشنبه اکیدا خودداری می کنیم .

    پاسخحذف
  19. در درستی تصمیم یونسکو مبنی بر انصراف از برگزاری مراسم در ایران حرفی ندارم و به اعتقاد من کار درستی کرد. در درستی تلاش های امثال جهانبگلو برای قانع کردن یونسکو و فلاسفۀ خارجی نیز حرفی ندارم و به نظرم آنها هم تصمیم به عمل درستی گرفتند. اما به نظر من تصمیم گروه های داخلی در شرکت یا عدم شرکت در آن محل بحث است. بنده خودم در کنفرانس مقاله ای ندادم نه به جهات سیاسی، بلکه به دلیل مشغله، امابه هر حال باز گذاشتن میدان را برای جماعتی که همه چیز را می خواهند به نام خود مصادره کنند تصمیم درستی نمی بینم. به نظر من باید درستی تصمیم هر کس را بنا به موقعیتی که دارد و نتیجه ای که به بار می آورد سنجید.

    پاسخحذف
  20. پیشنهاد می شود زالزالک را به عنوان میوه معرفت انتخاب کنیم.

    پاسخحذف
  21. آخه اینا اومدن کیو گذاشتن رئیس کنفرانس؟ یکی که کتابش هست فَرهنگی بَرهنگی بَرهنگی فَرهنگی، اومده ... زده به تمدن و فرهنگ غرب اون وقت توقع دارند اونا بگن به به به

    پاسخحذف