۱۳۸۸ دی ۲۷, یکشنبه

پاسخ‌های برون‌گرایی معنایی به شک‌گرایی معرفتی


دانشگاه صنعتی شریف
گروه فلسفه‌ی علم
جلسه‌ی دفاع از پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد

پاسخ‌های برون‌گرایی معنایی به شک‌گرایی معرفتی
حامد بيكران بهشت

استاد راهنما:
مهدی نسرین

اساتید ممتحن:
امیر احسان کرباسی زاده
محسن زمانی

زمان: سه‌شنبه 29 دی 1388، ساعت 10 صبح
مکان: سالن اجتماعات گروه فلسفه‌ی علم

می‌توان شک‌گرایی را موضوع اصلی معرفت‌شناسی در ادوار مختلف دانست. شک‌گرا مدعی است که ما نسبت به همه یا بخشی از آن‌چه گمان می‌کنیم می‌دانیم، معرفت نداریم یا نمی‌توانیم داشته باشیم. تا کنون تلاش‌های فراوانی برای پاسخ به شک‌گرایی صورت گرفته است، و این به حدی بوده است که "رُرتی تاریخ فلسفه‌ی غرب را به مانند نزاعی پیچیده و بی‌فاتح میان شک‌گرایی غامض و تلاش‌های عاجزانه برای پاسخ به آن می‌بیند." (دیویدسون) یکی از اصلی‌ترین جریان‌ها در پاسخ به شک‌گرایی، پاسخ مبتنی بر برون‌گرایی معنایی است. برون‌گرایی معنایی که استقرار معنای کلمات را در خارج از ذهن فرد می‌جوید، در کنار برون‌گرایی محتوایی که عوامل بیرون از ذهن را در تعیین محتوای افکار فرد دخیل می‌داند، توسط فلاسفه‌ای چون هیلاری پاتنم، دونالد دیویدسون و آنتونی بروکنر پاسخ‌هایی را به شک‌گرایی فراهم کرده‌اند. از سوی دیگر شک‌گرایی نیز می‌تواند برای برون‌گرایی معنایی چالش‌برانگیز باشد. چالش‌های ميان اين دو موضوع در فلسفه‌ی زبان، ذهن و معرفت‌شناسی، نتايج جالب و مهمی در مورد نسبت ذهن، زبان و جهان خارج پديد آورده‌اند. در این رساله تلاش شده است تا طرحی کلی از جایگاه مسایل فوق در کنار هم ترسیم شود، و مسایل یاد شده در حد مجال مورد ارزیابی قرار گیرند.

۱ نظر:

  1. با سلام خدمت جناب دکتر مهدی نسرین
    من خودم از کسانی هستم که دو ساله مطالب این وبلاگ رو دنبال کردم اما هیچ وقت ندیدم تحلیلی و نقدی از دانشجویان این رشته کرده باشین . جوی که این وبلاگ نشون میده جز چند مورد مثبت بقیه زیاد جالب نیست ... برای مثال پاپر ...!!! واژه ای که به طور خنده داری حتی در مورد تلفظش هم عده ای تو اینجا با هم سر جنگ دارن و یا کسان دیگه ... در مورد مطالب شخص شما تنوع زیاد بوده اما فارغ التحصیل های این رشته ... دید جالبی برای افرادی که می خوان بیان به این رشته نمیدن ... امکاناتی هم نیست برای شناخت ... چون فقط در یکی دو دانشگاه ارائه میشه و افرادشم محدود هستن .

    غرض از این صحبت ها این بود که اگر ممکنه به عنوان یکی از اساتید این رشته دیدی که از فضای علمی و جو فرهنگی اونجا دارین برامون تو یه پست جداگانه بگین . من خودم به شخصه از یکی از شاگردان قدیمیتون دکتر صوفیانی که الان دانشگاه تبریز فلسفه علم تدریس می کنن صحبت هایی شنیدم که باعث امیدواری بود ، اما دوست دارم از زبان یکی از اساتید با سابقه ی این رشته بیشتر بشنوم .

    من خودم یک ماه دیگه امتحان کارشناسی ارشد همین رشته رو میدم و خیلی خوشحال می شم و حتما برای خیلی های دیگه مفید خواهد بود .

    با تشکر

    پاسخحذف