۱۳۸۸ آذر ۲۵, چهارشنبه

استدلالی بر ضد نظریه وصفی اسامی خاص


حتی آرزو اسلامی هم، از دانشگاه استنفورد، برای این وبلاگ چیزی نوشت، اما من هنوز چیزی ننوشته ام. باید چیزکی بنویسم!

طبیعتاً اولین چیزی که به ذهن می رسد این است که کمی سر به سر علیرضا (شفاه) بگذارم. برای این کار هم البته دلایل فراوان است، از جمله اینکه:
  1. کلاً در وبلاگ قبلی هم من به اکثر نوشته های علیرضا یک گیری می دادم (مثلاً: داستان شلوسه و چغور)
  2. با نوشتن آن نوشته خود را در موقعیت نامناسبی قرار داده. بهترین موقیت برای حمله فراهم است.
  3. کلاً در وبلاگ جدید هم هر کدام از دوستان مطلب نوشته اند یک گیری به علیرضا داده اند.
  4. (باز هم دلیل بیارم!؟)
اما علی رغم دلایل فوق به نظرم می رسد بهتر است علی رضا را نقد نکنم. دلایل فرعی را خودتان می­ توانید حدس بزنید اما یک دلیلی که فکر نمی کنم بتوانید حدس بزنید این است که اگر علی رضا را نقد کنم دچار بحران هویت می شوم؛ توضیح اینکه من تقریباً با هر موضعی که ساجد از آن دفاع می کند مخالفم و چون ساجد آن نوشته را نقد کرد، درست نیست من موضعی بگیرم که مثل موضع ساجد باشد. اگر قرار است در موافقت با فیلسوفانی که همیشه با آنها مخالف بوده ام چیزی بنویسم بهتر است از بیگ نیم(تر)ها شروع کنم. کریپیکی هم (مانند ساجد) یکی از فیلسوفانی است که من تقریباً با اغلب دیدگاه هایش مخالفم. از این جهت کریپکی برای شروع مناسب تر است.

یکی از نظریه هایی که کریپکی در سخنرانی های نام گذاری و ضرورت بر ضد آنها استدلال کرده نظریه  وصفی اسامی خاص است. در اینجا می خواهم استدلال دیگری را بر ضد این نظریه ارائه کنم:
  • ... [شخصیت اصلی داستان] ميره خارج بهش ميگن: اسمت چيه؟
  • ميگه: sun god between two waters gold shit dear wife
  • ميگن: به فارسي بگو
  • ميگه: شمس الله ميان دو آبي زرگنده زنجاني
این را هم بگویم که استفاده از جک برای استدلال بر ضد دیدگاه های فلسفی ابتکار من نیست. جکی که برای رفتارگراها در فلسفه ذهن درآورده اند از کفر ابلیس هم مشهورتر است. (اگر احیاناً آن جک را نشنیده اید یک ورژن کمتر بی مزه آن را ایوب شاهمرادی می تواندن برایتان بگوید)

۳ نظر:

  1. تو که اسمه همه رو تو برچسبا گذاشتی خوب اسمه ایوب شاهمرادی را هم می ذاشتی.

    پاسخحذف
  2. سلام، هنوز یادته؟! عجب! اون ورژن مال من نبود ابتکار "سرل" بود. خوب این غربیهای فلان فلان شده دین و ایمون که ندارن، خدا و پیغمبرم که حالیشون نیست از همه بدتر غسل و نجاست هم که ندارن، بعدشم غسل ندارن به درک، اسم من چرا تو برچسب نیس؟!(این ناشناس کی بود؟!)

    پاسخحذف
  3. سلام بر ایوب

    قصد جسارت نداشتم ولی چون اسم تو در بخشی که مستقیماً به موضوع اصلی نوشته مربوط می شد نیامده بود برای همین فکر کردم درست نیست توی برچسب ها بیاورم!

    پاسخحذف